sensor - 2007-06-06 13:07:07

PRÓBY KSIĘŻYCOWE (MOONMAKING)




   1. Co to takiego?
      Próby księżycowe (moonmaking) polegają na umówionym wcześniej ataku, który ma na celu utworzenie pola zniszczeń na tyle dużego, aby mógł powstać księżyc.

   2. Z kim mogę się tak umówić?
      Próbę księżycową możesz przeprowadzić z każdym graczem. Najczęściej jednak próby takie występują między członkami jednego sojuszu. Na niektórych uniwersach są też gracze (czasem całe sojusze), którzy wyspecjalizowali się w przeprowadzaniu takich prób.

    3. Kto musi stracić flotę?
      Nie ma tutaj ustalonej reguły, tak więc to gracze ustalają między sobą przebieg próby. W najczęstszym przypadku jeden z graczy atakuje planetę drugiego, na której obrona jest na tyle silna aby pokonać flotę agresora.
      Innym wariantem jest walka flot agresora i obrońcy, generująca duże pole zniszczeń.

  4. Kto zbiera szczątki po flocie?
      Szczątki zbiera właściciel zniszczonej floty. Jeśli straty ponieśli obydwaj gracze, wtedy dzielą się szczątkami proporcjonalnie do strat.
      Atakujący może pożyczyć recyklery od obrońcy wysyłając zgłoszenie o pożyczce do GO.

   5. Chcemy zrobić sobie nawzajem próby na taki sam procent. Czy każdy z nas musi lecieć recyklerami za swoją flotą, czy też możemy zebrać szczątki po flocie przeciwnika?
      W przypadku gdy próby odbywają się na taki sam procent (floty są identyczne) i odstęp pomiędzy nimi nie przekracza 24h można zebrać szczątki po flocie przeciwnika zamiast swojej. Próbę taką należy zgłosić do GO.

   6. Czy mogę wysłać do gracza A surowce na zbudowanie floty, którą mnie zaatakuje? Czy mogę w takim przypadku zebrać złom po jego flocie?
      Możesz wysłać surowce do gracza A tyko wtedy, gdy ma on mniej punktów od Ciebie, ale wtedy to on musi zebrać szczątki po flocie.

   7. Czy próbę księżycową trzeba zgłaszać GO?
      Zgłosić należy próbę opisaną w pytaniu 5 lub próbę, w której występuje wypożyczenie recyklerów.

   8. Jak zwiększyć szanse na powstanie księżyca w czasie próby?
      Szanse można zwiększyć tylko i wyłącznie zwiększając liczbę statków, które ulegną zniszczeniu (do liczby potrzebnej na uzyskanie 20%).
      Szansa na powstanie księżyca nie zależy od rodzaju niszczonych statków ani żadnych zachowań, takich jak np. wylogowanie się przed próbą czy wystąpienie z sojuszu.
      Większą szansę daje mniejsza liczba prób na duży procent niż dużo prób na mały (np. jedna próba 20% to większa szansa niż 2x10%)

   9. Jakie statki są najlepsze do próby księżycowej?
      Pod względem kosztów najlepsze są lekkie myśliwce, jednak wymagają silniejszej obrony na ich zniszczenie. Z tego powodu w próbach księżycowych często biorą też udział transportowce i sondy szpiegowskie.


******************************************************************************************


Księżyc jest jednym z niewielu obiektów w Ogamie, których nie możecie zbudować samemu. Powstaje przypadkowo, gdy na orbicie waszej planety znajduje sie więcej niż 100k pobojowiska. Najwięcej księżycy powstaje przy tym niechcący (prawo Murphy'ego: 20 razy atakowaliście waszego sąsiada, przy tym powstawało ok. 200k pobojowiska i zawsze powstawał z niego księżyc. Top5 zniszczył wam flotę, powstało 4 mln pobojowiska, a księżyca jak nie było tak nie ma) po zniszczeniu floty. Pytanie brzmi - jak otrzymać księżyc na zamówienie?




2. Dla twardzieli

W uniwersach, w których obrona nie wchodzie w skład pobojowiska, nie pozostaje nic innego jak zniszczyć floty na orbicie. Mogą to być własne floty lub te wrogów i przyjaciół. Kto jest wyjątkowo wytrzymały, może zostawić swoja flotę (lub jej części) na planecie i wyjść na noc z sieci. Z odrobina szczęścia będzie miał na drugi dzień księżyc.

3. Obce floty

Komu sie to nie podoba, może również zapytać znajomego czy nie chcą pomóc w zdobywaniu księżyca. Potem umieszcza sie część swojej floty na orbicie i czeka aż kumpel ja zestrzeli lub wysyła sie surowce do innego gracza, który przysyła floty transportowców, które można zestrzelić. Obydwa rozwiązania są drogie i nudne. Do tego - w ten sposób można szybko wzbudzić podejrzenia pushowania. Tutaj jeszcze raz konkretne reguły.

§6 Pushowanie*
Definicja/ Zakaz
Pushowanie oznacza zaopatrywanie innego konta w surowce bez konkretnego powodu. Jest to dozwolone tylko, gdy pushowane konto ma mniej punktów niż nasze.

II Wyjątki - ataki z podporządkowanymi flotami są dozwolone, gdy atakowany nie ma jeszcze księżyca i suma znajdujących sie na orbicie surowców nie przekracza tej, która daje 20% szanse na powstanie księżyca. Wtedy jest to dozwolone kilkakrotnie.

Jeżeli macie mniej punktów niż ten, kto wam zestrzela flotę, to nie będzie problemu.
Jeżeli macie więcej punktów, to atakująca flota może być tylko tak duża, ze jej zniszczenie da maksymalnie 20% szanse na powstanie księżyca. To obowiązuje tylko, gdy niszczycie obce floty. Jezeli wasza wlasna jest złomowana, to atakujący może przylecieć czym chce.


4. Wyłapywanie flot


Czwarta możliwość nadaje sie nie tylko do zdobywania księżycy, ale tez do wyłapywania flot. Na planecie zostawia sie przynętę (w formie 150k deuteru i 200 ciężkich myśliwców) i przenosi sie na inna planetę. Po ok. 30 min. planeta wygląda na nieaktywna i jest skanowana. Z odrobina szczęścia jakiś sąsiad zainteresuje sie przynętą i wyśle tam swoja flotę. Teraz należy szybko wysłać swoje statki wojenne i tak ustawić czas lotu, żeby dotarły na miejsce 30 sekund przed przybyciem atakującego. Jeżeli szczęście wam dopisze i najeźdźca nie zrobi skanu zabezpieczającego, to znaleźliście właśnie dawce dla swojego księżyca. Kto ustawi jeszcze odpowiednio swoje recyklery, ten zdobędzie jeszcze trochę surowców jako odszkodowanie za trudy ..

Generalnie - jeżeli ktoś ma wam zestrzelić księżyc, to tylko z 20% szansa. Wtedy szansa zdobycia księżyca nie tylko jest największa, ale powstały księżyc będzie również większy (>8000km)...


Porównanie cen księżycy:

poniższa lista pokazuje ile statków jest potrzebnych na uzyskanie 20% szansy i jakiej ilości metalu to odpowiada. Najczęstsze są ataki lekkimi myśliwcami i transporterami: Transportery maja niewielka sile rażenia i w związku z tym nie są dużym zagrożeniem dla planety, ale lekkie myśliwce są, dzięki temu, ze składają sie z dużych ilości metalu i nie zawierają deuteru, najtańszym rozwiązaniem (w uniwersach, w których również brona zalicza sie do pobojowiska są to wyrzutnie rakiet). Wskazana jest budowa obrony składającej sie z 40 działek plazmowych, 120 dział jonowych i 400 dział Gausa; dzięki temu wszystkie myśliwce zostaną zestrzelone bez strat we własnych jednostkach, a jeżeli ubezpieczy sie planetę, po udanej próbie uzyskania księżyca, wyrzutniami rakiet i powłokami ochronnymi, to ma sie niezłą obronę. To zależy jednak od własnego gustu i stylu grania. Można zestrzelić myśliwce również inna obrona lub statkami albo połączeniem obydwóch. Ważne: "Wysoka" cena księżycy jest zamierzona, ponieważ maja być, obok gwiazd śmierci, najważniejszymi i najpotężniejszymi elementami gry.

1.667 Lekkie myśliwce: 8.335 k Metalu
112 Statki bojowe (OW): 8.960 k Metalu
667 Ciężkie myśliwce: 9.338 k Metalu
247 Krążowniki: 9.386 k Metalu
1.667 Male transportery: 10.002 k Metalu
556 Duże transportery: 10.008 k Metalu
417 Recyklery: 10.842 k Metalu
89 Bombowce: 11.570 k Metalu
61 Niszczyciele: 11.590 k Metalu
6.667 Sondy szpiegowskie: 13.334 k Metalu
1 Gwiazda śmierci (właściwie 0,741): 15.000 k Metalu
223 Statki kolonizacyjne: 15.610 k Metalu
3.334 Satelity słoneczne: 16.670 k Metalu



Statystyka zdobycia księżyca:

Prawdopodobieństwo jest oddzielnym działem matematyki, który rządzi sie własnymi prawami. Wiara w to, ze 5 prób po 20% gwarantuje nam księżyc, jest pomyłką; gdyby tak było, to 6 - krotne rzucenie kostki dałoby wszystkie 6 liczb, które sie na niej znajdują, a ze tak nie jest to wiedza wszyscy. Prawa prawdopodobieństwa maja poza tym tylko zastosowanie dla dużych zbiorowości; dla pojedynczego gracza są one wiec tylko wskazówka. Jest możliwe, ze ktoś zaraz przy pierwszej próbie z 1% otrzyma księżyc, a ktoś inny po x próbach z 20% jeszcze go nie będzie miał. Ważne: powstanie księżyca nie jest gwarantowane! Jeżeli należycie do tych pechowców, którzy po 10 próbie nadal go nie maja, to nie pomogą wam żadne skargi i propozycje zmian. Ryzyko zawsze będzie częścią gry, w końcu to ono sprawia, ze jest interesująca! Poniższa lista pokazuje jak prawdopodobieństwo uzyskania księżyca (i jego cena) rośnie wraz z ilością prób.

20,00%: 1 próba; koszty: 8,3 mln metalu
36,00%: 2 próby; koszty:: 16,7 mln metalu
48,80%: 3 próby; koszty: 25,0 mln metalu
59,04%: 4 próby; koszty: 33,3 mln metalu
67,23%: 5 prób; koszty: 41,7 mln metalu
73,79%: 6 prób; koszty: 50,0 mln metalu
79,03%: 7 prób; koszty: 58,3 mln metalu
83,22%: 8 prób; koszty: 66,7 mln metalu
86,58%: 9 prób; koszty: 75,0 mln metalu
89,26%: 10 prób; koszty: 83,4 mln metalu
96,48%: 15 prób; koszty: 125,0 mln metalu
98,85%: 20 prób; koszty: 166,7 mln metalu
99,62%: 25 prób; koszty: 208,4 mln metalu
99,88%: 30 prób; koszty: 250,1 mln metalu
99,99%: 40 prób; koszty: 333,4 mln metalu

www.osm.pun.pl www.grmt2.pun.pl www.ak45.pun.pl www.gamecup.pun.pl www.sojuszabg.pun.pl